alt

Voedingssupplementen voor een betere sportprestatie?

Gepubliceerd op: 15-04-2021

Voedingssupplementen voor een betere sportprestatie?

Het beoefenen van een sport, zoals hardlopen of wielrennen, vraagt veel van je lichaam. Niet alleen van je spieren, maar ook van je uithoudingsvermogen. Het is daarom belangrijk om goed voor jezelf te zorgen als je veel aan sport doet. Een gezonde leefstijl staat hierin voorop. Kunnen voedingssupplementen je daarnaast helpen bij een betere prestatie of een goed herstel? 

 

Gezonde voeding

Wanneer je veel aan sport doet is het allereerst belangrijk om een gezonde leefstijl te hebben. Belangrijk zijn bijvoorbeeld een goede nachtrust en weinig stress. Eet daarnaast gevarieerd en gezond, met een voldoende inname van energie, koolhydraten, vitamines en mineralen.

Wanneer je niet voldoende gezonde voeding binnenkrijgt, kun je mogelijk tekorten krijgen aan bepaalde stoffen, die belangrijk zijn voor je spieren of het vrijmaken van energie in je lichaam. Kijk dan allereerst naar je basis, je dagelijkse voeding. Hoe kan je deze zo optimaal mogelijk maken voor jou? Deze basis kan je aanvullen met voedingssupplementen, die voor jou persoonlijk een uitkomst kunnen bieden.

 

Supplementen bij herstel

Voedingssupplementen kunnen voor jou als (fanatieke) sporter een belangrijke bijdrage leveren Voedingssupplementen kunnen onder andere helpen bij een sneller herstel na inspanning, het aanvullen van vitamines of mineralen of een goede weerstand.

 

Een aantal voedingssupplementen op een rij

  • Multivitamine
    Fanatieke sporters verbruiken meer vitamines en mineralen en verliezen door zweten ook mineralen. Voldoende gezonde voeding staat voorop, maar door jouw actieve leefstijl kan een aanvulling gewenst zijn om tekorten te voorkomen. In een multivitamine zitten verschillende vitamines en mineralen en vaak ook andere belangrijke micronutriënten.
  • Vitamine B-complex
    Tijdens het sporten heb je meer energie nodig. De meeste vitamines uit de B-familie maken energie uit koolhydraten vrij en hebben een belangrijke functie voor jou als sporter.
  • Magnesium
    Ben je vermoeid of voel je je spieren na het sporten? Als sporter is je behoefte aan magnesium groter. Tijdens sport verlies je veel mineralen via zweet en urine. Magnesium zorgt mede voor de spieren, kan het gebrek aan energie helpen verminderen en zorgt voor spierontspanning na je inspanning.
  • Aminozuren
    Je spieren worden tijdens je training behoorlijk belast en daardoor ontstaan als het ware scheurtjes in de spieren. Spieren bestaan grotendeels uit eiwitten. Aminozuren zijn de bouwstenen voor eiwitten en helpen je mogelijk om je spieren beter te laten herstellen na intensief sporten.
  • Nucleotiden
    Nucleotiden zijn bio-organische verbindingen en het meest bekend als de bouwstenen van DNA en RNA. Daarnaast hebben ze ook belangrijke, regulerende functies in het metabolisme van de cel. Nucleotiden zijn bijvoorbeeld in staat om energie te leveren aan reacties zoals ATP. Cellulaire regeneratie is de sleutel tot sportieve prestaties van de elite.